More
    Home Lain-lain Keharmonian antara agama di Sarawak harus dipuji

    Keharmonian antara agama di Sarawak harus dipuji

    SIBU, 16 SEPTEMBER 2020 (SNN) : Keharmonian dalam hidup bersatu padu dengan pelbagai anutan agama di Sarawak harus dipuji contohnya bagi 50 keluarga yang tinggal di Rumah Panjang Jalak, Tanjung Penasu dengan berlatar belakang anutan agama Islam dan Kristian dianggap telah mencapai peradaban yang tinggi.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Senator Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri berkata, itulah nikmat yang sebenarnya yang harus dipertahankan oleh setiap masyarakat yang akan membawa kepada kemajuan.

    “Saya melihat situasi kesantunan peradaban yang tinggi berjaya dicipta oleh 236 orang penghuni di kawasan ini dan jelasnya mereka itu berjaya mengharmonikan kehidupan pelbagai agama di bawah satu bumbung.

    “Saya kagum melihat keharmonian dan kehidupan saling menghormati dapat diterjemah dan dipamerkan di kawasan ini,” katanya ketika berucap merasmikan Program Yadim Peduli dan Ziarah Kasih di Rumah Panjang Jalak, Tanjung Penasu, pada Selasa.

    Sekitar program yang berlangsung pada Selasa.

    Tambah beliau, budaya masyarakat di sini sedikit sebanyak menjadi penyatu dan kita ambil iktibar untuk menjadi pedoman dalam kehidupan seharian sebaliknya jika sentiasa bertelingkah dan menyimpan dendam serta iri hati, masyarakat akan porak-peranda.

    Dalam pada itu, beliau telah menyerahkan sumbangan sebanyak RM2,000 masing-masing kepada JKKK dan Pusat Komuniti Iban Islam bagi penganjuran pelbagai aktiviti di rumah panjang tersebut.

    Leave A Reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Must Read

    Kerja-kerja menaik taraf Loji Rawatan Air Batu Kitang siap Julai ini-Julaihi

    0
    KUCHING, 28 MAC 2024 (SNN): Kerja-kerja fizikal menaik taraf Loji Rawatan Air Batu Kitang yang bermula sejak 1 Mac 2021 lalu dijangka siap sepenuhnya...