More
    Home Serba Dinamik Akan Majukan Tanah di Pengerang, Johor

    Serba Dinamik Akan Majukan Tanah di Pengerang, Johor

    Kuala Lumpur Aug 17 – Serba Dinamik Holdings Bhd menandatangani perjanjian rasmi bersama syarikat Izin Budi Sdn Bhd untuk membangunkan pembangunan dengan tanah yang berkeluasan  18.87 ekar di Bukit Pelali, Pengerang, Johor.

    Serba Dinamik Sdn Bhd (SDSB) merupakan unit hak milik sepenuhnya Serba Dinamik dan telah berusaha bersama Syarikat Izin Budi Sdn Bhd untuk pembangunan tanah Pengerang melalui pertukaran file selepas menandantangani perjanjian rasmi.

    Hal ini berikutan mengenai Memorandum of Agreement (MoA) antara Serba Dinamik dengan Izin Budi untuk mengusulkan pembangunan tersebut yang merupakan sebahagian besar Projek Pembangunan Bersepadu Pengerang (PIDP) yang telah diperkenalkan pada bulan Ogos yang lalu. Di bawah Perjanjian Usaha Sama (JVA), tanah tersebut akan diletakkan di bawah pembangunan perindustrian dan komersial yang sekaligus menjadikan SDSB sebagai pemaju tanah yang telah dinyatakan dalam file mereka. Unit ini akan bertanggungjawab terhadap pembinaan dan menyelesaikan semua urusan pembangunan termasuk pemasaran, jualan, dan hal pajakan hartanah yang akan datang.

    Selain itu, SDSB juga telah melantik Perisind Samudra Sdn Bhd (PSSB) sebagai Pengurus Konsultan Projek untuk pembangunan tersebut seperti yang telah mereka cadangkan semasa MoA. PSSB juga merupakan sekutu daripada Syarikat Izin Budi.

    Projek PIDP yang berkeluasan 132 ekar menjadi satu mercu tanda masa depan Malaysia sebagai penyelenggaraan minyak dan gas pertama, membaiki dan pemeriksaan secara overhaul, pembaikan dan penyelenggaraan (IRM) Global Centre of Excellence serta pemulihan tumbuhan seluas 18 ekar. – menjadi strategi utama untuk memberi kelengkapan sepenuhnya kepada Petronas yang berkait rapat dengan Pengerang Integrated Petroleum Complex (PIC).

    “ Lembaga tersebut berpandangan bahawa Joint Ventureini akan memberi impak yang positif terhadap perolehan Serba Dinamik. Serba Dinamik juga akan mengaut keuntungan daripada projek EPCC. Kumpulan ini juga berpotensi untuk mewujudkan minyak dan gas pertama Malaysia dan mewujudkan IRM Global Centre Of Excellence dalam PeIP (Pengerang Eco-Industrial Park) malah dijangka bakal memperolehi keuntungan  daripada RAPID Petronas ( terletak berdekatan dengan projek pembangunan”, ulas penyataan di dalam file tersebut.

    Serba Dinamik berkongsi kira-kira 2 sen atau 0.52% dengan catatan jumlah tinggi RM3.85 pada hari ini serta memberi modal sebanyak RM5.7 bilion.

    Sanifa
    Chief Editor

    Leave A Reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Must Read

    Anak muda masa kini harus menguasai pelbagai bahasa dan punyai tahap...

    0
    LAWAS, 15 APRIL 2024 (SNN): Penguasaan terhadap pendidikan, kemahiran dan pelbagai bahasa amat ditekankan kepada anak-anak muda pada masa kini dalam menempuhi perubahan dan...