More
    Home Sarawak Limbang Berek PGA Limbang musnah dalam satu kebakaran

    Berek PGA Limbang musnah dalam satu kebakaran

    LIMBANG, 02 JUN 2021 (SNN) : Satu blok berek bujang Pasukan Gerakan Am (PGA) Limbang di Jalan Muhibbah musnah dalam satu kebakaran yang berlaku pada awal pagi semalam.

    Timbalan Pengarah Bomba dan Penyelamat Sarawak dalam satu kenyataan berkata, pihaknya menerima laporan berhubung insiden berkenaan sekitar jam 5.25 pagi lalu mengerahkan sebuah jentera dan ambulans EMRS dengan kekuatan tujuh anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Limbang ke lokasi.

    “Sejurus tiba di lokasi, pasukan penyelamat mendapati api sedang marak yang memusnahkan hampir keseluruhan struktur binaan bangunan berkenaan. Tambahnya, ketika kejadian tujuh bilik yang dibina daripada struktur tidak kekal itu berpenghuni dan mereka berjaya menyelamatkan diri.

    “Kebakaran terbabit turut memusnahkan empat buah kereta dan tiga buah motosikal milik anggota. Bagaimanapun punca kebakaran dan jumlah kerugian yang dialami masih lagi dalam siasatan pasukan Forensik Bomba,” katanya dalam kenyataan itu.

    Api berjaya dikawal sepenuhnya kira-kira satu jam kemudian

    Sementara itu, Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Aidi Ismail memberi jaminan kebajikan kepada anggota Kompeni C, Batalion Ke-12 PGA Limbang yang terlibat dalam kebakaran itu akan diberi keutamaan. Buat sementara waktu, kesemua 16 anggota bujang ditempatkan sementara di blok kosong kem terbabit.

    “Bantuan segera juga sudah disalurkan kepada mangsa hasil sumbangan dari Kelab Polis Kompeni C Batalion 12 PGA, Tabung Surau Ibadah Kompeni C Batalion 12 PGA dan Persatuan Keluarga-keluarga Polis (PERKEP) Kompeni C Batalion 12 PGA, Limbang,” katanya lagi.

    Dalam pada itu, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Limbang juga telah dihubungi untuk mendapatkan bantuan sewajarnya bagi meringankan beban yang ditanggung anggota terlibat.

    Leave A Reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Must Read

    Denda kerosakan aset utiliti air wajar disemak semula dan lebih berat-Julaihi

    0
    MIRI, 28 OKTOBER 2024 (SNN): Hukuman denda yang dikenakan ke atas mereka yang menyebabkan kerosakan aset utiliti air wajar disemak semula dan lebih setimpal...