More
    Home Malaysia Sarawak Energy komited menaik taraf infrastruktur bekalan elektrik bagi kawasan Sadong Jaya,...

    Sarawak Energy komited menaik taraf infrastruktur bekalan elektrik bagi kawasan Sadong Jaya, Simunjan dan Sebuyau

    SIMUNJAN, 15 JUN 2024 (SNN): Sarawak Energy Berhad akan menaik taraf infrastruktur bekalan elektrik bagi kawasan Sadong Jaya, Sebuyau dan Simunjan bagi memastikan kestabilan bekalan elektrik di kawasan berkenaan pada tahap maksimum.

    Pengurus Wilayah Sarawak Energy bagi Wilayah Barat, Tan Joo Kok, dalam satu kenyataan memberitahu, SEB akan meningkatkan komitmen dalam menyediakan tenaga elektrik yang boleh dipercayai dan mengakui kesulitan yang disebabkan oleh gangguan bekalan elektrik.

    Katanya, usaha tersebut termasuklah rancangan jangka masa pendek, sederhana dan panjang untuk menangani isu kebolehpercayaan kuasa dalam bidang ini.

    Salah satu langkah utama melibatkan gangguan penyelenggaraan berjadual yang diperlukan untuk kerja-kerja pembaikan yang selamat dan penggantian peralatan.

    “Rangkaian kuasa yang sangat luas menghadapi beberapa cabaran termasuklah gangguan daripada tumbuh-tumbuhan, hidupan liar, cuaca buruk dan peralatan yang mengalami penuaan.

    “Faktor-faktor ini adalah antara penyumbang utama gangguan kuasa di Sadong Jaya, Sebuyau dan Simunjan, di mana elektrik dibekalkan terutamanya oleh talian atas yang terdedah kepada isu-isu ini,” kata kenyataan itu.

    Kenyataan media Sarawak Energy pada Jumaat

    Untuk mengurangkan isu ini, Sarawak Energy telah meningkatkan pemeriksaan talian, membersihkan tumbuh-tumbuhan yang boleh mengganggu pencawang elektrik, dan melakukan penyelenggaraan yang diperlukan.

    Mereka juga menggantikan peralatan usang dan memasang teknologi pintar untuk operasi pensuisan yang cekap bagi mempercepatkan pemulihan kuasa semasa waktu henti.

    Tahun lepas, Sarawak Energy memasang kabel bawah tanah 33kV baharu dari Serian ke Persimpangan Gedong untuk mengukuhkan bekalan ke Simunjan.

    “Rancangan masa depan kita termasuklah membina pencawang Sebuyau untuk mengurangkan kelemahan gangguan dan memasang talian pengedaran terlindung khusus menggunakan sistem Pengalir Terlindung Voltan Sederhana (MVCC), yang boleh mengelakkan gangguan yang disebabkan oleh sentuhan dengan tumbuh-tumbuhan,” ujarnya lagi.

    Tan turut menekankan bahawa beberapa siri gangguan bekalan kuasa adalah disebabkan oleh penutupan berjadual yang diperlukan bagi kerja-kerja pembaikan yang selamat, penggantian peralatan dan sambungan pelanggan baharu.

    Sarawak Energy sedang dan dalam pelaksanaan sedaya upaya untuk meminimumkan gangguan ini dengan memulihkan kuasa secepat mungkin.

    Jelas kenyataan itu lagi, projek yang kini sedang dijalankan di kawasan itu termasuklah pembinaan Pencawang Asajaya 33/11kV, pemasangan litar berkembar 33kV ke Pencawang Asajaya, dan tetulang 11kV di Tambirat dan Asajaya.

    Tan turut menegaskan bawaha adalah sangat bahaya menanam atau memotong pokok berhampiran talian elektrik sebaliknya menggesa orang ramai menghubungi Sarawak Energy bagi mendapatkan khidmat memotong dahan bagi mengelak bekalan elektrik terputus disamping keselamatan orang awam terjamin.

    Leave A Reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Must Read

    Projek Bekalan Air Kanowit Fasa 2 kini capai 85.16 peratus siap

    0
    SIBU, 28 JUN 2024 (SNN): Kerajaan Sarawak sentiasa mengambil berat terhadap keperluan bekalan air terutama bagi kawasan yang mengalami isu bekalan air mencukupi dengan...