More
    Home Sarawak Kuching Kerajaan Sarawak sasar wujudkan Kuching sebagai bandar pintar dan mesra tenaga boleh...

    Kerajaan Sarawak sasar wujudkan Kuching sebagai bandar pintar dan mesra tenaga boleh diperbaharui menjelang 2030

    KUCHING, 23 JUN 2023 (SNN): Kerajaan Sarawak menyasarkan hampir semua pengangkutan awam di negeri ini akan menggunakan sumber tenaga hidrogen atau elektrik (EV) menjelang tahun 2030.

    Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata, kenderaan ini nanti dikuasakan oleh sumber tenaga boleh diperbaharui seperti solar, angin dan hidroelektrik melalui kerjasama awam-swasta.

    “Kita juga akan bekerjasama dengan Korea dan Jepun untuk mencipta sumber tenaga hidrogen yang bebas karbon dan Sarawak mensasarkan pengangkutan awam di bandar raya Kuching bebas karbon dimana sepenuhnya menggunakan tenaga mesra hijau seperti hidrogen, elektrik menjelang 2030.

    “Ini merupakan langkah awal untuk menjadikan Kuching sekali gus menjadi bandar pintar dengan penggunaan komunikasi digital selain mesra alam,” katanya ketika berucap dalam Majlis Makan Malam ‘Shape The World Summit 2023’ di sebuah hotel terkemuka di Kuching, semalam.

    Penganjuran persidangan ‘Shape The World’ untuk membincangkan cabaran yang dihadapi dunia termasuk berdepan perubahan iklim dengan penyertaan lebih kurang 300 peserta dan delegasi.

    Turut hadir sama adalah Timbalan Premier Sarawak; Dato Sri Prof Dr Sim Kui Hian, Timbalan Menteri Tenaga dan Kelestarian Alam Sekitar; Dr Hazland Abang Hipni.

    Leave A Reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Must Read

    Denda kerosakan aset utiliti air wajar disemak semula dan lebih berat-Julaihi

    0
    MIRI, 28 OKTOBER 2024 (SNN): Hukuman denda yang dikenakan ke atas mereka yang menyebabkan kerosakan aset utiliti air wajar disemak semula dan lebih setimpal...