More
    Home Sarawak Samarahan Datuk Julaihi turun padang tinjau persediaan penyerahaan Bantuan Bakul Makanan BKSS

    Datuk Julaihi turun padang tinjau persediaan penyerahaan Bantuan Bakul Makanan BKSS

    SEBUYAU, 08 JUN 2021 (SNN) : Program Bantuan Bakul Makanan Sarawakku Sayang merupakan inisiatif daripada kerajaan Gabungan Parti Sarawak (GPS) Sarawak untuk individu atau keluarga yang terkesan akibat pandemik Covid-19 dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 29 Mei 2021 hinga 14 Jun 2021.

    Dana yang disalurkan kepada pusat khidmat Dewan Undangan Negeri (DUN) digunakan untuk menyediakan pek bakul makanan sebelum diagihkan kepada setiap Ketua Isi Rumah (KIR) dalam kawasan DUN masing-masing.

    Pada Ahad lalu, Menteri Muda Infrastruktur dan Pembangunan Pelabuhan Sarawak merangkap ADUN Sebuyau, Datuk Julaihi Narawi berkesempatan meninjau sennmdiri proses persediaan agihan bakul makanan bertempat di Dewan Masyarakat Kampung Sampat yang berhampiran dengan Pusat Khidmat N27 DUN Sebuyau.

    Agihan bantuan bakul makanan ini akan melibatkan sebanyak 3500 KIR sekitar Kawasan Sebuyau yang akan menerima. Agihan akan dimulakan pada pagi itu juga secara kelompok mengikut jumlah KIR di setiap kampung dan rumah panjang.

    Pergerakan menghantar sumbangan ini dilakukan sendiri oleh para petugas Pusat Khidmat ADUN Sebuyau dengan kerjasama Pejabat Daerah Sebuyau, Ketua Masyarakat dan Ketua Kampung (KMKK) serta Pemimpin PBB/GPS kawasan Sebuyau. Penerima bantuan bakul makanan hanya perlu menunggu di kawasan rumah masing-masing bagi memastikan tidak berlaku perkumpulan orang beramai-ramai di satu-satu tempat.

    Datuk Julaihi turut membantu memunggah bantuan bakul makanan di dewan masyarakat Kampung Sampat

    Jelas Datuk Julaihi, usaha ini diteruskan oleh kerajaan Sarawak yang sentiasa prihatin terhadap rakyat yang terkesan akibat pelaksaan PKP ini. Lebih bermakna lagi apabila Ketua Menteri Sarawak bersama barisan kabinet negeri yang lain bersetuju membuat sumbangan untuk program berkenaan melalui potongan gaji selama dua bulan.

    Turut hadir sama mengiringi adalah Pegawai Tadbir Sarawak Sebuyau; Ajis Ahmad, Pemanca Asli Yahya, Penghulu Merum Ak Babu, Penghuku Agu Ak Kaleng dan Ketua Kampung Hj Matassan Bujang serta kakitangan Pusat Khidmat DUN N27 Sebuyau.

    Leave A Reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Must Read

    Bantuan bekalan air akan disalurkan segera oleh LAK & JBALB sehingga...

    0
    KOTA SAMARAHAN, 27 OKTOBER 2024 (SNN): Lembaga Air Kuching (LAK) dengan kerjasama Jabatan Bekalan Air Luar Bandar (JBALB) akan menggerakkan lapan buah lori tangki...